حفظ وزن طبیعی ممکن است به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد با خطر ژنتیکی بالا کمک کند

14سپتامبر 2021- بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجله Diabetic Medicine منتشر شده است، حتی افرادی که خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند، می توانند با حفظ وزن سالم، این خطر را کاهش دهند.

علیرغم کلیشه ی رایج دیابت نوع 2 ، که ناشی از اضافه وزن بدن یا خوردن بیش از حد قند است، از مدت ها پیش مشخص شده است که ترکیب ژنتیکی افراد نقش مهمی در خطر ابتلا به این بیماری دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که خطر ژنتیکی شما از پیش تعیین کننده ی قطعی ابتلای شما به دیابت است. در بیشتر افراد، ژن ها با عوامل محیطی مانند آنچه می خورید، بدنی میزان فعالیت شما و میزان وزن بدن شما، در تعیین نتایج مرتبط با دیابت، تعامل دارند. در واقع، ما در اوایل سال جاری اشاره کردیم که ژنتیک و وضعیت اقتصادی اجتماعی (درآمد، سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال) هر دو به عنوان عوامل مستقل در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مشخص شده اند.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول عمر 15،671 فرد اروپایی تبار 45 ساله و بالاتر را بررسی کردند. در ابتدای مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت مبتلا نبودند و محققان با بررسی ترکیب ژنتیکی آنها- ژنهای مختلفی که در خطر ابتلا به دیابت نقش دارند - خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2 را در طول عمرشان فقط بر اساس ژنتیک، محاسبه کردند. محققان سپس به بررسی این موضوع پرداختند که چه کسانی در طول زمان به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند،- بر اساس دستورالعمل های استاندارد تشخیصی، یا استفاده از داروهای کاهش دهنده ی قند خون-. محققان همچنین تأثیر وزن طبیعی بدن را بر خطر ابتلا به دیابت در افرادی با خطر کم، متوسط و زیاد ژنتیکی برای این بیماری بررسی نمودند. وزن طبیعی بر اساس تعریف به داشتن شاخص توده بدنی(BMI ، معیار اندازه گیری وزن بدن که قد را در نظر می گیرد) کمتر از 25 اطلاق می شود، به عبارت دیگر فرد دچار اضافه وزن یا چاقی نباشند.

محققان دریافتند که در 45 سالگی، خطر کلی ابتلا به 2 دیابت در یک گروه مورد مطالعه (معروف بهARIC) برای افرادی با خطر ژنتیکی پایین 33.2 درصد، برای افرادی با خطر ژنتیکی متوسط 41.3 درصد ​​و برای کسانی با خطر ژنتیکی بالا، 47.2 درصد بود.

در این گروه، در میان کسانی که وزن طبیعی بدن خود را حفظ کرده بودند، خطر ابتلا به دیابت در هر رده از خطر ژنتیکی، با درجات مختلفی کمتر بود. احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانی که در معرض خطر ژنتیکی کمی بودند اما وزن طبیعی خود را حفظ کرده بودند، 24.0٪ کمتر، برای افرادی با خطر ژنتیکی متوسط اما دارای وزن طبیعی 36.3 درصد کمتر و برای کسانی با خطر ژنتیکی بالا اما وزن طبیعی، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 ، 25.0 درصد کمتر بود. به عبارت دیگر، وزن سالم بیشترین تأثیر را بر جلوگیری از دیابت نوع 2 در افرادی با خطر ژنتیکی متوسط ​​برای این بیماری داشت.

در گروه دیگر مورد مطالعه (معروف به مطالعه روتردام) ، خطر کلی دیابت 2 برای افراد دارای خطر ژنتیکی پایین 22.8 درصد، برای افراد با خطر ژنتیکی متوسط ​​30.6 درصد و برای افراد با خطر ژنتیکی بالا، 35.5 درصد بود. احتمال ابتلا به دیابت برای افرادی با خطر کم ژنتیکی که وزن طبیعی خود را حفظ کرده بودند، 8.6 درصد کمتر، برای افرادی با خطر ژنتیکی متوسط و وزن طبیعی ​​31.3 درصد کمتر و  برای افرادی با خطر ژنتیکی بالا در صورت داشتن وزن طبیعی، 29.4 درصد کمتر بود. نتایج این گروه نیز نشان دهنده ی بیشترین تأثیر وزن سالم در افراد دارای خطر ژنتیکی متوسط ​​بود، اما در افرادی که خطر ژنتیکی بالایی داشتند نیز وزن سالم تقریباً به همان اندازه تأثیر بسزایی داشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که "واریانتهای ژنتیکی دیابت نوع 2 در برآورد خطر دیابت نوع 2 در طول عمر نقش دارند" ، اما بدیهی است که "وزن طبیعی تا حدی اثر مخرب خطر بالای ژنتیکی را کاهش می دهد." این نتایج به ویژه "اهمیت پیشگیری از چاقی در پیشگیری از دیابت نوع 2" را برای افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند، نشان می دهد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/14/normal-body-weight-may-help-prevent-type-2-in-people-with-high-genetic-risk/